Delar med mig av lite lärande från skapandet av vårt designsystem.

Vår resa började för över fyra år sedan, då landskapet för UI-design var ganska annorlunda – Sketch var det ledande programmet, och Figma var fortfarande i sin tidiga fas. Trots att vi började med Sketch, lärde vi oss värdefulla läxor om att inte vara rädda för att revidera beslut och omfamna förändringar, vilket ledde oss till att upptäcka ett bättre alternativ i Figma. Idag är vi glada över att vi valde att starta om med ett nytt bättre anpassat verktyg trots att det tog en del extra tid. Vi är också glada att vi började med Sketch och inte väntade på nya bättre verktyg. Det var helt enkelt viktigt att komma igång.

Under hela processen insåg vi att att utöka designsystemets användbarhet för olika roller var nyckeln till att låsa upp dess verkliga potential. Genom använding skapas nyttan.

Lektion 1: Att omfamna förändring och revidera beslut

Vi insåg vikten av att inte fastna i våra ursprungliga beslut. När designverktygen och teknologierna utvecklades, vågade vi byta från Sketch till Figma, en process som tog tid men som slutligen lönade sig. Denna förändring gjorde oss mer effektiva och främjade ett dynamiskt designarbete som fortsätter att utvecklas med det ständigt föränderliga designlandskapet. Vi kommer troligen komma till motsvarande beslutspunkter framöver och att våga välja om är vi inte rädda för.

Lektion 2: Att utöka designsystemets användning

I början använde bara UI-designers designsystemet, vilket begränsade dess potentiella påverkan. Vi insåg dock snabbt att att involvera andra roller skulle förbättra systemets kraft. Genom att inkludera tidiga prototyper och samarbeta med UX-designers blev designsystemet mer omfattande och inkluderande. Men den verkliga förändringen inträffade när vi integrerade systemet i front-end-koden, vilket möjliggjorde användning av identiska komponenter från designsystemet för utvecklarna. Detta gjorde också testningen mer effektiv och säkerställde enhetlighet genom hela utvecklingsprocessen.

Lektion 3: Effektivisering av designarbetsflödet

Tidigare använde vi en kombination av verktyg som Sketch, Storybook, Zeplin och InVision, vilket skapade onödig komplexitet. Nu, med Figma som vår centrala plattform, har vi minskat fragmenteringen och förbättrat samarbetet mellan teammedlemmarna. Även om vi ännu inte är en komplett centraliserad plats för designsystemet, är vi fast beslutna att utforska sätt att erbjuda enkel åtkomst och sömlösa uppdateringar för hela designekosystemet.

Lektion 4: Process för arbete

Vi såg också ett stort behov av att skapa en process som vi kan återkomma till för att inte missa viktiga delmoment. Tidigt i vårt arbete arbetade vi mer ”Ad-hoc” och löste problemen snabbt men missade till exempel uppdatering av dokumentation. Nu går alla våra ärenden samma väg genom processen och där finns steg som tillgänglighetstestning, dokumentation och acceptanstest.

Avslutning:

Resan med vårt designsystem har varit en utveckling av lärande och tillväxt. Genom att omfamna förändringar, involvera olika roller och effektivisera arbetsflödet har vi förändrat sättet vi arbetar och samarbetar på. Medan vi fortsätter att finslipa och utöka vårt designsystem ser vi fram emot att ligga i framkant och leverera förstklassiga upplevelser för våra användare och kunder. Framtiden ser ljus ut, och vårt designsystem kommer att vara centralt i det mesta vi jobbar med.

Kategorier: MentorskapUX